İçeriğe geçmek için "Enter"a basın

No.4 Platform, Burhan Kum’un “Olay Yeri – Girilmez” başlıklı retrospektifine ev sahipliği yapıyor

No.4 Platform, 21.05 – 16.06.2022 tarihleri arasında Burhan Kum’un “Olay Yeri – Girilmez” başlıklı retrospektifine ev sahipliği yapıyor. 

Sanat, başı sonu belli olmayan bir yolculuktur. Sanatçı bu yola ne zaman çıktığını bilmediği gibi, hedefini de, yolculuğunun ne zaman biteceğini de bilmez. Dolayısıyla, arada bir durup belli zaman aralığında üretilen işlere topluca bakmakta fayda vardır. Sanatçının sınırlanmış bir süreç içinde kaydettiği değişimi izleyicinin değerlendirmesine sunması anlamına gelen bu etkinlik, aynı zamanda dönüp kendi üretimini sorgulamasına da olanak sağlar.

Sanatla bağı kendinden iki yaş büyük ağabeyinin Alfabe kitabından bakarak yaptığı resim kopyalarıyla başlayan Burhan Kum akademiden mezun olduğu 1989 yılından beri “bilinçli” olarak sanat üretmekte ve 1992 yılından beri de kesintisiz sergilemektedir. 2000 yılı ile birlikte kendi anlatım dilini ve yolunu oluşturmanın ilk hamlelerini yapan Kum, retrospektifin başlangıcına bu hamlenin ilk adımı olarak gördüğü, 2002 yılında sergilediği (ve yargılandığı) Manavgat Kartpostalları serisini koymayı uygun buldu. Bu resimler Kum’un, egemen yapının imgeler aracılığıyla inşa etmeye çalıştığı toplumsal algıya karşı geliştirdiği ilk eleştirel tavırdır. Kartpostallar serisi, sonraki tüm sergilerinin temel cümlesi olacak “imgelerin toplumsal anlamı ve tarih yazımındaki işlevi” meselesinin de işaret fişeğidir.

Kum, izleyen yirmi yılda açtığı dokuz kişisel sergide toplumsal kullanımdan ödünç aldığı görsel dili, kâh doğrudan kâh dönüştürerek kullanmayı tercih etti. Bunu yapmaktaki amacının savaştığı gücü kendi silahı ile vurmak olduğunu söyleyen sanatçı, aynı zamanda topluma dayatılan görsel dilin yapaylığına da vurgulamayı hedefledi. Özellikle dijital teknolojilerin gelişmesiyle 21. Yüzyılda inşa edilmeye başlayan ve tüm dünyayı saran “pixel” bulutu üzerine uzun süre kafa yordu. Dijital dünyanın her cebe girmesi ve enformasyonun görseller üzerinden hızlı biçimde beyinlere akması, Burhan Kum’un bu teknolojiye şüpheyle yaklaşmasının temel nedenidir. Sanatçı şüphesini cinsellik, pornografi, din, resmi söylem ve siyaset gibi toplumun hassas sinir uçlarına yönelterek bu yapıları temsil eden ve bir düşünce sistemi oluşturmayı amaçlayan dijital imgeleri ters yüz etti. Son yirmi yılda ortaya çıkan tuvallerin bir suç mahalline dönüşmesi de böyle ters yüz edişin doğal sonucudur.

İlk yorum yapan siz olun

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir